Golf Online

Čo nedokážeme vyhodnotiť, nedokážeme ani riadiť.

Za obdobie posledných 20 rokov sa na Slovensku začal pomaly, ale vzostupne vytvárať golfový trh. Trh, na ktorom majitelia golfových ihrísk, golfová asociácia, dodávatelia golfových ihrísk a klubov a samozrejme golfisti sú súčasťou ponuky a dopytu v spojení s golfom ako hrou. Rok 2008 priniesol pre všetky subjekty golfového trhu radikálnu zmenu. Svetová ekonomika zaznamenala prepad komoditných a akciových trhov, rástli ceny ropy a bankrotovali banky a poisťovne. 

Všetci sme sa zastavili a začali viac počúvať, viac rátať, viac zvažovať, viac si ceniť hodnoty, viac si ceniť schopných ľudí... Ako tieto zmeny zasiahli golfový trh na Slovensku? Čo hovoria čísla a štatistika?

Stupeň vývoja golfového trhu sa definuje nasledovne:

a.) počet obyvateľov na ihrisko

Nasýtený trh - počet obyvateľov na ihrisko v krajine je menší ako 25.000
Rozvinutý trh - počet obyvateľov na ihrisko v krajine je medzi 25.000 – 100.000
Rastúci trh - počet obyvateľov na ihrisko v krajine je medzi 100.000 – 300.000
Novovznikajúci trh - počet obyvateľov na ihrisko v krajine je viac ako 300.000 .
Kde je Slovensko? Slovensko má 5,5 mil. obyvateľov a ihrísk, kde je možné hrať golf  je 12, vychádzame pritom z údajov SKGA. Čiže je to 458.000 obyvateľov na ihrisko. Pre Slovensko je to jednoznačne odpoveď, že sme trhom vznikajúcim, odborne nazývaným INFANT.

b.) počet registrovaných hráčov na celkový počet obyvateľov

Slovensko má cca 6.000 registrovaných hráčov, čiže výsledkom je 0,1% ako percentuálny ukazovateľ dopytu trhu. To je opäť číslo ukazujúce na novovznikajúci trh INFANT.

Slovensko sa ešte ani nerozbehlo a kríza v roku 2008 už vývoj „nenarodeného INFANTA“ prudko zastavila. Golfové ihriská riešia svoje špecifické problémy, snažia sa prežiť a pripraviť čo najzaujímavejšie programy pre svojich existujúcich a nových hráčov. Problémy slovenského golfu sa však  výrazne neodlišujú od tých, ktoré riešia krajiny ako Anglicko, Amerika, Nemecko, Švédsko, Španielsko, Írsko či Škótsko, kde počet registrovaných golfistov na počet obyvateľov predstavuje viac ako 5% a teda trh sa považuje za nasýtený. Či však INFANT, alebo trh nasýtený, všetci sa stretávame s jedným problémom, a to: “Ako objaviť golf pre nových hráčov, ktorý na INFANTNOM trhu zabezpečia jeho rast a presun do kategórie rastúceho trhu, a na nasýtenom trhu pomôžu obnoviť rast vytvorením nového dopytu.“ Práve teraz je moment, kedy iba profesionálny manažment dokáže prijať opatrenia a zaviesť tie správne procesy vedúce k tomu, aby subjekt golfového trhu nielen prežil, ale dal základy aj zdravému rastu.

Pre manažment je teraz kľúčové plne sa sústrediť a definovať nasledovné:

1. Kto sme? Aká je naša misia? Čím sme výnimoční (cena, ihrisko, program,...)?

2. Sme naozaj otvorení všetkým?

Máme detské odpaliská, aby sme dali zárodok pre golfistov o 10 rokov?
Máme programy pre  ženy, aby sme golf rozvíjali ako miesto pre rodiny a dali mu tak príjemnú a vrelú atmosféru? Sme otvorení športovcom a profesionálnym podujatiam, aby sme dali dôraz na športovú stránku golfu? Ponúkame  programy firmám, aby vznikali spomienky na spoločné pracovné zážitky spojené s golfom? Golfové ihrisko musí byť harmonickým miestom, kde budú platiť pravidlá, ktoré možno zo začiatku nie všetci poznajú a tým pádom (ne)dodržujú, ale to je obdobie INFANTA. Obdobie, kedy ho vychováme.

3. Sme dostatočne dobrí v marketingu?

Vytvárame dynamické ceny? Máme kvalitnú databázu, ktorá nie je o kvantite, ale o kvalite?
Využívame informačné technológie, sociálne siete, on-line booking siete ako Facebook, Twitter či Golfswitch? Spolupracujeme s cestovnými alebo turistickými agentúrami?
Máme dobre vypracované programy pre lojálnych a verných zákazníkov?

4. Ponúkame skúsenosti?

Pomáhame zlepšovať kvalitu hry? Poskytujeme bezplatné výukové hodiny, demo dni? Školíme zamestnancov? Máme kvalitne spracované popisy práce, systémy kontroly a hodnotenia výkonu práce, manuály na jednotlivé postupy?

5. Vyhodnocujeme?

Máme slovne, alebo číselne zadefinované parametre výkonov, aby sme ich mohli merať, porovnávať a štatisticky vyhodnocovať? V angličtine existuje výstižná fráza: „What cannot be measured, cannot be managed.“ Naším jazykom povedané, všetky predošlé pravidlá, ktoré sme zadefinovali, musia mať merateľný výkon. Inak nedokážeme riadiť tak, aby sme dosiahli cieľ.  Tým je získať nových hráčov, objaviť golf pre nových zákazníkov. Nárast golfistov je pomalý a nezdá sa, že sa trend zmení. Prečo je to tak? Veď sa zdá, že všetci vedia, čo treba robiť a každý sa to snaží robiť čo najlepšie..

Odpoveď na otázku ďalšieho rastu by nám mali dať konkrétne výsledky meraní. Na základe tých by sme mali začať riadiť procesy na golfovom trhu tak, aby sa to prejavilo v raste. Čiže každý klub by mal začať pravidelne vyhodnocovať:

Počet zákazníkov a ich štruktúru, tj. systém cien, priemernú hodnotu členstva, priemernú hodnotu green fee atď..

Výkony zamestnancov, tj. ich kvalifikáciu a jej pravidelné zvyšovanie, ich efektívnosť na počet vykonaných operácií za stanovenú jednotku a pod..

Základné výkonové ukazovatele, tj. celkové príjmy a ich štruktúra, celkové náklady a ich štruktúra, podiel mzdových nákladov a pod...   

Štatistické údaje ako priemerný počet odohraných kôl  v danom dni, poveternostné podmienky, spokojnosť zákazníkov, spokojnosť zamestnancov, benefity a pod.

Avšak ani najlepšie spracované výsledky z daného klubu nám neukážu v akom stave je celkový golfový trh. Najdôležitejšie je podeliť sa o merateľné výsledky s partnermi v odvetví a vytvoriť tak komplexný obraz situácie. A práve toto na Slovensku  chýba.

Podeliť sa o informácie s inými – to je práve to, čo dá všetkým subjektom golfového trhu celkový obraz o merateľných výsledkoch. Vedenie  klubu si tak dokáže stanoviť správne nástroje na dosiahnutie reálnych cieľov. Docieliť spoločnú štatistiku golfových ihrísk, poskytnúť ju majiteľom a teda investorom, dať im tak správne údaje k tomu, aby využitie vynaložených zdrojov bolo skutočne efektívne a prinieslo golfovému trhu na Slovensku rast.

Spolupráca medzi ihriskami bude tiež prispievať k  profesionálnemu rastu samotného manažmentu ihrísk.Koľko ihrísk má napríklad reálne spracované náklady na údržby ihriska?Koľko ihrísk má urobený riadny audit údržby ihriska, aby mohli reálne posúdiť požiadavky ich hlavného greenkeepera na rozpočet?Koľko ihrísk skutočne každoročne kvalifikáciu svojich zamestnancov, či už interne, alebo externe?

Je zbytočné zaviesť nové programy pre zákazníkov, očakávať zmeny a nový prístup, ak ľudia, ktorí ich majú realizovať, tj.personál, sú stále na tom istom mieste a nič nové sa nenaučili...

Urobme nasledujúce porovnanie:

Na 18-jamkovom ihrisku v západnej Európe pracuje v priemere na plný úväzok 22 ľudí a na čiastočný úväzok 2 ľudia. Vo východnej Európe je to na plný úväzok 27 ľudí a na čiastočný 5 ľudí. Asi by sme sa mali zamyslieť, prečo je to tak? Náklady sú možno porovnateľné, keďže mzdy v západnej Európe sú vyššie.

Ale riadenie nie je iba o nákladoch na mzdy. Koľko strát či škôd vznikne preto, lebo zamestnanec nevie problém riešiť profesionálne a učí sa len na vlastných chybách, ktoré v konečnom dôsledku platí zamestnávateľ. Koľko škôd spôsobí zamestnanec tým, že jeho príliš dlhá reakčná doba na problém spôsobí pokles štandardu, zadefinovaného vo vyššie uvedených klubom stanovených pravidlách.. ? Sleduje manažment klubu efektívnosť práce personálu? Školením personálu za zabezpečuje skracovanie času zamestnanca potrebného na vykonanie požadovaných činností. Vytvára sa tak priestor na vyšší počet výkonov a teda zvýšenie efektívnosti.

Sledujete, motivujete a odmeňujete zvyšovanie kvalifikácie zamestnancov v európskych vzdelávacích programoch? Meriate kvalitu ich práce? Porovnávate ich aktuálne výkony s predošlým rokom? Jedine tak identifikujete tých, ktorí rastú. A ak rastie výkon zamestnanca, rastie výkon klubu. A aby rástol výkon zamestnanca, musí mať už na začiatku presne zadefinované, ako sa bude jeho výkon merať.

Henry Burus napísal: „Good manager is a man, who is not worried about his own career, but rather the careers of those, who work for him.“ Teda: Dobrý manažér je ten, ktorému nezáleží len na kariére svojej, ale hlavne na kariére tých, ktorí pre neho pracujú.  

Ak sa chce slovenský golf rozvíjať a ak investori, ktorí svoje financie vložili do vybudovania golfových ihrísk a išli tak s kožou na trh, chcú nielen prežiť, ale rásť, musia nájsť cestu, ako vytvoriť spoločnú informačnú bázu. Bázu, v ktorej budú dáta spracované jednotnou metodikou a jednotne sa zadefinuje štandard služieb. Kvalifikácia a výkonnosť personálu tak bude veľmi ľahko merateľná. Všetci budú chápať svoju pozíciu v rámci fungujúceho trhu tak, aby vznikala iba zdravá konkurencia a nie chorý monopol a snaha jednotlivcov kontrolovať všetko.

Veľmi by som želala golfu na Slovensku schopnosť zjednotiť jeho subjekty k tomu, aby mohli spoločne, pri spoločnom financovaní, zabezpečiť prísun dôležitých informácií, zvyšovať kvalifikáciu personálu, mať otvorený prístup k celkovým dôležitým štatistikám... Zistiť, kde na trhu je ešte miesto, o ktoré ma zmysel bojovať. Subjekty nemusia byť kamarátmi, ale mali by určite byť profesionálnymi partnermi.

Na Slovensku sú zatiaľ profesijnými organizáciami SKGA a PGA. To sú však organizácie športové, pre ktoré je hlavnou úlohou zabezpečiť rozvoj golfu ako športu. Kde je však organizácia, ktorá napĺňa ciele majiteľov, investorov a manažmentu? Veď ich ciele sú úplne odlišné od cieľov športových organizácií. Ich cieľom je pokrývať vynaložené náklady a zabezpečiť zisk na nové investície či vylepšenia.

Autor: Martina Zaťková

Adding an entry to the guestbook
Diskusia (žiadne komentáre) Pridať komentár
 
žiaden komentár

Táto novinka neobsahuje žiaden komentár. Budte prvý!