Spoločnosť Bernhard and Company je globálnym lídrom v oblasti výroby brúsok na vretená a spodné nože. Časopis Golf Course Architecture prináša rozhovor s výkonným riaditeľom Stephenom Bernhardom, v ktorom prezentuje jeho názory na súčasnú situáciu v odvetví.
Aj keď sa o golfovom odvetví dá hovoriť ako o globálnom, nie je v ňom až tak veľa ľudí, ktorí majú aj skutočne globálny prehľad. Dokonca aj najlepší golfisti, ktorí veľa cestujú, dizajnéri, greenkeeperi alebo aj novinári a publicisti majú tendenciu sa špecializovať a zameriavať len na určité regióny. Aj keď by mohli mať informácie a vedomosti aj o zvyšku sveta, obvykle nebývajú až také detailné. Globálny pohľad majú väčšinou výrobcovia a dodávatelia, ktorí operujú na každom významnom golfovom trhu. Môžu tak stav priemyslu posúdiť celkovo, nakoľko ich názory nie sú založené len na skúsenostiach s jednou lokalitou.
Ak hovoríme o kosení, každý greenkeeper si uvedomuje aké dôležité je mať kosačky nabrúsené a správne nastavené. Britská spoločnosť Bernhard and Company, výrobca brúsnych systémov Express Dual a Anglemaster je popredným svetovým dodávateľom brúsok. Jej produkty pomáhajú zaisťovať kvalitu kosenia na 65 zo 100 najlepších svetových ihrísk a navyše aj na väčšine špičkových amerických ihrísk..
GCA: Ak sa pozrieme na golfové odvetvie globálne, jeho lídrami sú predovšetkým americké firmy. Vaša spoločnosť je jedna z mála najvýznamnejších svetových dodávateľov, za ktorou je britský kapitál a ktorá aj sídli vo Veľkej Británii. Považujete to za výhodu alebo skôr prekážku ?
Stephen Bernhard : Je milé od vás počuť, že sme jeden z najvýznamnejších svetový dodávateľov. Musím však povedať, že si nie som istý faktom, že golfový priemysel je vedený americkými firmami. Niet pochýb o tom, že v USA sa spotrebuje asi 65% nákladov na údržbu golfových ihrísk v celosvetovom meradle a všetci vieme, že americké rozpočty na údržbu sú obvykle porovnateľné s rozpočtami v ostatných častiach sveta.
Ak hovoríme o odvetví ako celku, je pravda , že vplyv USA je obrovský . Ale treba povedať, že svet golfu je stále veľmi silne spojený so Škótskom, kde sú jeho korene. Uvedomte si , že je to práve Veľká Británia a Írsko, kde sa nachádza mnoho golfových ihrísk, ktoré vedú rebríčkom nadšených golfistov, ktorí snívajú, že si tam aspoň raz zahrajú. Mystika a čaro divokých a naturálnych golfových ihrísk v Európe je veľmi silná a tieto kultové historické ihriská vždy zostanú niečím výnimočným.
V rámci tohto britského dedičstva sú aj Bernhard brúsky známe pre ich špičkovú kvalitu, inovácie a dlhú životnosť. Som hrdý na to, že sme považovaní za top kvalitu a že v súvislosti s našimi produktami môžem použiť analógiu Land Rover alebo Cadillac na trhu. Sme známi vynikajúcim a kvalitným servisom a naše stroje sú večné – čo však samozrejme nie je ideálne pre rozvíjanie biznisu a expanziu!
Náš britský patriotizmus potvrdzuje aj otvorenie našej novej továrne v októbri minulého roka . Hľadali sme po svete aj iné alternatívy, ale Spojené kráľovstvo je miesto , kde jednoducho chceme byť. Veľká Británia ponúka konzistentné podmienky a spoľahlivé zázemie. Okrem toho tu máme mimoriadny tím kvalifikovaných, dlhoročných a lojálnych zamestnancov. Uvedomujem si, aké je to šťastie a som vďačný týmu za ich vernosť . Náš vzťah vnímam ako obojstranný. Aj ja im dlžím moju lojalitu a podporu.
Sme globálna firma s históriou, ktorá sa datuje do roku 1800. Získali sme obrovský rešpekt a obdiv z celého sveta. Úprimne povedané, fakt, že sme firma sídliaca v UK, nepovažujem ani za špeciálnu výhodu ani za prekážku.
GCA : Golf sa rozširuje na nové trhy, do krajín, kde sa predtým nehral. Ovplyvňuje to nejako stratégiu a riadenie vašej spoločnosti? Očakávate nejaké zmeny?
SB : Golfisti, rovnako ako aj nehrajúca verejnosť vnímajú náš priemysel špeciálne – ako nekonečne rastúce odvetvie. V niektorých sektoroch a v niektorých lokalitách to môže byť pravda, ale náš segment trhu zaznamenal len malý rast. Niekoľko posledných rokov bolo náročnejších, museli sme sa prispôsobiť novej situácii a prirodzene hľadať aj nové možnosti - napr. expandujúce trhy v Ázii.
Väčšina amerických spoločností sa zamerala na Áziu, videli v nej svoju spásu. Verím, že v podnikaní na tomto trhu máme zaujímavú výhodu. Keďže pochádzame z multikultúrnej Európy a desaťročia sme v nej úspešne pôsobili, pre podnikanie v Ázii, ktoré zahŕňa pochopenie a rešpekt k jednotlivým ázijským kultúram, sme veľmi dobre vybavení.
GCA : Ktorý z nových trhov vidíte ako najperspektívnejší a naopak, ktorý pre vás nie je až tak dôležitý?
SB: Zaujímavý je pre mňa každý trh, ktorý chápe vzťah medzi kvalitou kosenia, resp. brúsením a zdravím trávnika a hrateľnosťou ihriska. Veľmi dobre si uvedomujem čoraz nástojčivejšou potrebu znižovania nákladov na palivá, chemické prípravky, hnojivá, závlahu atď.
Počas spolupráce s najlepšími golfovými ihriskami po celom svete sme hovorili s najskúsenejšími manažérmi a head greenkeepermi, ľuďmi, ktorí potrebujú a očakávajú, aby ich ihrisko vyzeralo úžasne počas celej sezóny – každý deň bez ohľadu na počasie. Títo profesionáli si zvyčajne veľmi dobre uvedomujú, že v prvom rade musia byť dokonale a perfektne vykonané základné operácie. Vedia, že je nevyhnutné trávu kosiť ostrými kosačkami, inak je oveľa náchylnejší na choroby a iné poškodenia. Všetko majú veľmi dobre spočítané a reálne potvrdené číslami a rozpočtami.
GCA : Už 11 rokov sponzorujete účasť BIGGA na Golf Industry Show. Musia to byť značné výdavky. Čo vás k tomu viedlo a aký máte z toho prospech?
R : Iste, investície boli značné, ale verím, že my všetci by sme mali do nášho priemyslu, ktorý nás živí, touto formou späť investovať. Vždy som bol veľkým zástancom vzdelávania a profesijného rozvoja. Treba dať mladým ľuďom príležitosť rozvíjať svoje schopnosti a získavať nové vlastné skúsenosti .
Vzdelávanie je nosnou časťou, chrbticou nášho odvetvia. Nikto z nás by sa nikdy nemal prestať učiť.
Sponzorovať delegátov BGGA je radosť a privilégium. Nedokážete si predstaviť, aký je to pocit vidieť desať vybratých greenkeeperov, schopných ľudí s obrovským potenciálom a ochotou sa učiť, ako rastú, rozvíjajú sa a o nejaký čas skutočne dosahujú výsledky a úspechy, o ktorých sa im predtým ani nesnívalo.
Ďalším pozitívom tohto sponzorstva je vplyv, ktorý to má na celý tím našej spoločnosti. Kolegovia radi participujú na všetkých procesoch, ktoré sú s týmto projektom spojené – pohovory, stretnutia, vyhodnocovania a komunikáciu. V našom odvetví je mnoho príjemných a prívetivých ľudí a oni sú radi, že môžu byť súčasťou.
GCA : Bernhard je spoločnosť, ktorá golf podporuje v celosvetovom meradle. Aký je Váš pohľad na súčasný stav v golfovom priemysle?
SB : Myslím, že odvetvie ako celok tají dych a čaká. Ako keby stále chýbala dôvera. Väčšina ihrísk a ich manažment sú opatrní, míňajú peniaze len vtedy, keď musia.
Vždy som bol presvedčený o výnimočnosti našich brúsok a o výhodách, ktoré súvisia s udržateľnosťou. Som si istý, že stále viac a viac ľudí chápe zásadný význam ostrého a rovnomerného rezu na zdravotný stav trávnika a teda hrateľnosť ihriska. Práve teraz v týchto neľahkých časoch je veľmi dôležité, aby hráči boli spokojní .
Zostávam optimistom. Samozrejme reštrikcie a obmedzenia chemikálií , hnojív a spotreby vody budú neustále prísnejšie a my všetci sa musíme k tomu postaviť veľmi zodpovedne, hľadať všetky možné spôsoby ako zvyšovať efektivitu a znižovať náklady.
Všetci očakávajú, že na golfových ihriskách bude krajší a zdravší trávnik a to v podmienkach trvalej udržateľnosti. A naším zámerom a cieľom je k tomu prispieť.
Interview bolo uverejnené v časopise Golf Course Architecture, autorom je Adam Lawrence
ČÍTAJTE AJ:
Bernhard brúsky prispeli k výbornej kvalite povrchu ihrísk PGA Tour FedExCup