Golf Online

Vystupovanie pred verejnosťou - tréning robí majstra

Pokiaľ ide o vystupovanie pred verejnosťou, nikto učený z neba nespadol. Chce to tréning.

Súčasťou práce superintendanta golfového ihriska je aj komunikácia s ľuďmi. Či už ide o každodenné jednanie s ľuďmi na ihrisku, alebo  na formálnejších stretnutiach s predstavenstvom klubu a majiteľmi.
Čo sa týka médií a televíznych kamier, nie je to súčasť práce každého superintendanta, ale v prípade, že je to potrebné, je dobré vedieť ako na to.

Ken Mangum, CGCS, komunikoval s médiami v súvislosti s turnajmi v Athletic  Atlanta Clube a podľa jeho názoru je schopnosť verejne vystupovať zručnosťou, ktorou by mal disponovať každý. Či už sa objavuje v televízii, alebo nie .

„Nie je dôležité o akú príležitosť ide, či už je to vzdelávacia konferencia, na ktorej reprezentujete svoj klub, alebo médiá, ako tomu bolo v mojom prípade počas PGA Championship a US Amateur, alebo jednanie majiteľmi klubu ohľadne budúcnosti. Vždy, keď chcete presadiť svoje názory a potreby, musíte ich byť schopní odprezentovať.“

Či už ide o nové strojové vybavenie, alebo renováciu trávnika, ak ste schopní jasne opísať súčasnú situáciu a výhody toho čo navrhujete, máte veľkú výhodu a vysokú šancu na úspech.  Rozprávanie pred verejnosťou je niečo iného.

„Bolo to na začiatku mojej kariéry, spomínam si na to ako by to bolo včera. Chceli aby som odprezentoval pred miestnymi médiami novo vybudované ihrisko a mestský športový komplex. Musel som sa postaviť pred kameru a rozprávať. Bolo to desivé“, hovorí. „Bolo mi jasné, že to musím byť schopný urobiť ale takisto som si uvedomoval, že to bude vyžadovať veľa tréningu.“

Hoci sa Ken neskôr veľakrát postavil pred kameru alebo verejnosť na konferenciách, nikdy neprestal byť nervózny. „Predtým, ako idem na pódium som vždy trochu nesvoj, ale keď už som tam a začnem rozprávať, je to ok. Istá dávka nervozity ma vždy bude sprevádzať a myslím že je to normálne. Znamená to, že si uvedomujete čo idete robiť a koncentrácia je na správnej úrovni.“

Keď sa Ken Mangum sa stal členom predstavenstva GCSAA, spojil sa s Mikom Jousanom, expertom na komunikáciu spoločnosti Clear Communication aby zdokonalil  svoje rečnícke schopnosti. Mike ho nechal hovoriť do kamery a potom ho objektívne ohodnotil. Nešetril ho, a práve táto jeho úprimnosť pomohla Kenovi vycibriť jeho prezentačné zručnosti. Vždy je dobré mať poslucháča, ktorý úprimne povie, čo si myslí.  Aj keď to niekedy nie je príjemné, veľmi to pomôže predtým, ako vystúpime pred širším publikom.

Vystupovanie pred verejnosťou môže byť nočnou morou, s trochou tréningu sa to však dá naučiť.

Aká má byť prezentácia?

Prezentácia vždy musí byť dynamická. Powerpoint s kombináciou obrázkov a primerane malého množstva textu, najlepšie zosumarizovaného do bodov, je oveľa lepšou voľbou ako obsiahla textová prezentácia.

Než predstúpime pred publikum, je dobré si to vyskúšať pred zrkadlom. Dajte pozor na to kde máte ruky, ako gestikulujete, ako často používate frázy a slová ako „hmmm“ , „rozumiete“, „vlastne“, „takže“ a pod. Nebojte sa urobiť na chvíľu pauzu a utrieďte si myšlienky.

Je to otázka tréningu“, hovorí Mangum. „Niektorí ľudia majú dar reči, pre iných je to boj. Každý si musí nájsť spôsob ako získa sebadôveru.“

Táto schopnosť je pre superintendanta veľmi dôležitá.  Súčasťou jeho práce je vedieť podať príbeh ihriska, vedieť ho odprezentovať.

„Niekto musí byť ten, kto vypracuje kvalitnú prezentáciu a presvedčivo ju podá ostatným. To je základ akéhokoľvek pokroku a posunu vpred. Sme to my, kto má majiteľom a manažérom ukázať čo a ako sa dá zlepšiť.  Nie vždy dostanete všetko, ale keď sa nebude vedieť vyjadriť, nedostanete nič.“

Odporúčania skúsenejších

GCI publicista Dennis Lyon bol superintendantom aj  bývalým prezidentom GCSAA. Ako on vidí dôležitosť schopnosti verejne vystupovať?

Poskytol nasledujúci rozhovor:

Prečo by sa mal superintendant učiť verejne vystupovať?

Mal som mentora, učiteľa Stana Metzgera, pre ktorého som pracoval v 60.rokoch. Povedal mi, že na základe jeho skúseností a pozorovaní sa presvedčil, že superintendanti  sú typy ľudí , ktorí majú tendenciu zostať v úzadí.  Preto sa vraj stali superintendatmi.. Inak by boli bankármi, právnikmi, či realitnými agentami. Od prírody sme individualisti, ktorí nie sú radi stredobodom pozornosti.  Sme radi v zákulisí, robíme veci ktoré sú potreba a odmenou je nám vlastný pocit z dobre vykonanej práce. Nemusíme byť nutne potľapkávaní po chrbte. A vzhľadom k tomu sa musíme doslova zobudiť a zmobilizovať a pochopiť význam komunikácie.

Okrem dôležitosti komunikácie ako takej  je dobré si uvedomiť, že superintendanti poznajú príbeh, ktorý je treba povedať. O ihrisku toho vedia najviac a vedia, akú hodnotu prináša klubu či celému športového areálu.  Golfové ihriská majú nezanedbateľný sociálny aspekt. Sú miestom, kde sa ľudia stretávajú a aktívne trávia voľný čas.  Sú prínosné pre prírodu a životné prostredie, skrátka sú to príbehy, ktoré musia byť vypovedané.  O týchto pozitívnych dopadoch  musíme rozprávať - hráčom, komunite a celej spoločnosti. Je nepochybné, že 175 akrov trávnika a stromov je oveľa lepšie ako 175 akrov asfaltu a parkovísk.

Myslím, že v mnohých prípadoch sú ihriská nedocenené, najmä mestá si necenia svoje verejné ihriská, ktoré majú. Sú ochotné  minúť značné prostriedky na bazény, tenisové kurty a projekty ktoré neprinesú žiadne peniaze, ale je im zaťažko poskytnúť 50.000 USD ročne aby pomohli golfovému ihrisku, Myslím, že sú to práve superintendanti, ktorí by toto mali odkomunikovať. 

Ako by mal superintendant začať s verejným vystupovaním?

Existuje niekoľko dobrých spôsobov. Začať by sa malo s členmi klubu. Neváhajte ísť za nimi, oslovte ich a vysvetlite im čo sa deje na ihrisku. Naozaj si myslím, že golfisti si superintendantov vážia a my si to neuvedomujeme. Radi sa s nimi porozprávajú. Čiže či už jednotlivo, alebo s celým flajtom golfistov, jednoducho to skúste, je to dobrá vec. Musíte prekonať zábrany a obavy a predstúpiť pred malé publikum. Je dobré, ak vás pri tejto príležitosti niekto na úvod predstaví. Nebojte sa hovoriť ani s predstaviteľmi verejných inštitúcií, ak sa vyskytne nejaký problém, ktorý chod golfového ihriska ovplyvňuje.

Prirodzene existuje aj veľa možností akým spôsobom komunikovať. Nemusí vždy ísť o verbálny prejav. Skúste napísať článok do miestnych novín, alebo prispejte na blog,. Vždy keď máte nejaký nápad, názor – vyjadrite ho a pošlite ho miestnym novinám. Možno sa budete čudovať ako ochotne ho uverejnia.

Máte nejaké tipy pre superintdantov predtým ako sa postavia pred dav?

V prvom rade, snažte sa zostať samým sebou. Pokúste sa uvoľniť, upokojiť, myslite napríklad na to, že v publiku sú vaši priatelia, ktorých zaujíma to, čo chcete povedať. Ak máte veľkú trému z davu, nesústreďte sa na osoby, ale na skupinu všeobecne. Pozerajte sa ponad ich hlavy a koncentrujte sa na poslednú radu. Všetci si budú myslieť, že pozeráte na nich, očný kontakt s publikom zostane zachovaný a vy budete menej vystresovaní. Z faktického hľadiska buďte dobre pripravení na to, čo budete hovoriť, ale nemyslite si že je vašou povinnosťou vedieť odpoveď  na každú otázku. Nestojte tam kŕčovito a nečítajte celý prejav z papiera. Vstaňte, pokojne choďte pred dav a povedzte svoj príbeh. Čo možno v najväčšej pohode.

Nie sme všetci rovnakí, niekto reční bez problémov, iný potrebuje tréning. Ale to je normálne. Každopádne je dobré do toho investovať čas a energiu, lebo ide o veľmi dôležitú profesijnú zručnosť pre vašu kariéru.

Články boli uverejnené na www.golfcourseindustry.com, autorom je Kyle Brown.